Πανηγυρική Συνεδρία, με μόνο θέμα την Α’ Οικουμενική Σύνοδο, η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου, πραγματοποιήθηκε το πρωί της Δευτέρας, 2 Ιουνίου 2025.
Κατά τη Συνεδρία ομιλητής ήταν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Η αποδοχή της θεολογίας και του έργου της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, στο πλαίσιο της παραδόσεως της Ορθοδόξου Εκκλησίας».
Ο Ιεράρχης της Εκκλησίας της Ελλάδος και Καθηγητής της Ιστορίας των Δογμάτων στο Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, σε σημείο της ομιλία του ανέφερε ότι: “Η συμπλήρωση 1.700 ετών από της συγκλήσεως της Α’ Οικουμενικής Συνόδου αποτελεί αφενός αφορμή για επαναξιολόγηση των ιστορικών και θεολογικών δεδομένων της συγκεκριμένης Συνόδου και αφετέρου την απαρχή για την επικαιροποίησή τους, ως διαδικασία επαναπρόσληψης της θεολογίας και του έργου της στον 21 ο αιώνα. Καλούμεθα δηλαδή να διερευνήσουμε τον τρόπο με τον οποίο βιώθηκε στην ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας και στο πλαίσιο της συνοδικής αυτοσυνειδησίας Της το συνοδικό γεγονός και οι αποφάσεις της συγκεκριμένης Συνόδου αλλά και η σημασία τους στην σύγχρονη εκκλησιολογική πραγματικότητα”.
Ανακεφαλαιώνοντας την εισήγησή του, ο Σεβασμιώτατος τόνισε ότι ο εορτασμός των 1.700 ετών από της συγκλήσεως της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου επαναφέρει στο προσκήνιο του θεολογικού και εκκλησιολογικού προβληματισμού το θέμα της συνοδικότητας και του τρόπου με τον οποίο δύναται να αναγνωριστεί και να καταστεί αποδεκτό από ολόκληρο τον χριστιανικό κόσμο. “Ὃπως ἀποδείχθηκε ἀποτελεῖ ἕνα ἀρκετά εὐαίσθητο ζήτημα, τό ὁποῖο ἀπαιτεῖ διαλεκτική κατανόησης καί συναίνεση. Δέν μπορεῖ νά εἶναι αὐτοσκοπός ἀλλά καρπός καί ἒκφραση τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας, κυρίως γιά τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία καί πάντοτε στό πλαίσιο τῆς ἐκκλησιολογικῆς παραδόσεως καί αὐτοσυνειδησίας τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία προκαλεῖται καί προσκαλεῖται νά διδάξει καί νά νοηματοδοτήσει καί τίς ἄλλες Χριστιανικές Ὁμολογίες καί Παραδόσεις σχετικά μέ τά «πῶς δεῖ καί ὑπέρ ὧν δεῖ» τῆς συνοδικότητας, ἀλλά καί γιά ἂλλα σύγχρονα ἀνθρωπολογικά προβλήματα”, αναφέρει.
Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας κατέληξε λέγοντας ότι Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος θα πρέπει να παραμένει πάντοτε το σημείο αναφοράς και το πρότυπό μας, όχι μόνο εορτολογικά, αλλά κυρίως εκκλησιολογικά, ώστε να μπορούμε να επιβεβαιώνουμε έμπρακτα και ουσιαστικά την σημασία της, την σπουδαιότητά της αλλά και την αναγκαιότητά της.
Σταθερό συνεορτασμό Πάσχα σε Δύση και Ανατολή προϋποθέτει Απόφαση Οικουμενικής Συνόδου
Μεταξύ άλλων, στην εισήγησή του ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε και στο ιστορικό πλαίσιο του καθορισμού της εορτής του Πάσχα το οποίο διευθέτησε η Α’ Οικουμενική Σύνοδος. Σχετικά με τις συζητήσεις περί καθιέρωσης κοινού εορτασμού μεταξύ Δύσης και Ανατολής, αναφέρει: “Κατά τά τελευταῖα 100 χρόνια (1925-2025), ἄν καί πραγματοποιήθηκε ἡμερολογιακά κοινός ἑορτασμός τοῦ Πάσχα 26 φορές, καί μέχρι τό ἔτος 2100 ὁ ἑορτασμός θά εἶναι ἄλλες 21 φορές κοινός, ἐντούτοις ὁ ἡμερολογιακά καί τυχαῖα συμπτωματικός αὐτός κοινός ἑορτασμός δέν συνεπάγετο ἀλλά οὔτε καί ὁδήγησε σέ διακοινωνία (intercommunion) ἤ συλλειτουργία, ἡ ὁποία βεβαίως συνεπάγεται ἐκκλησιαστική ἕνωση, προυποθέτουσα τήν ἐπίλυση τῶν ὑφισταμένων θεολογικῶν καί ἐκκλησιολογικῶν διαφορῶν. Ἐπιπλέον, ἡ ὁποιαδήποτε ἀλλαγή τοῦ χρονικοῦ ἡμερολογιακοῦ προσδιορισμοῦ μέ σκοπό τόν κοινό ἢ σταθερό συνεορτασμό τοῦ Πάσχα σέ Δύση καί Ἀνατολή προϋποθέτει, στό πλαίσιο τῆς συνοδικῆς και κανονικῆς παραδόσεως τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, ἀπόφαση μιᾶς Οἰκουμενικῆς Συνόδου, κάτι τό ὁποῖο δέν εἶναι πρός τό παρόν ἐφικτό. Αὐτό ὑπονοεῖται καί στό Ἀνακοινωθέν τῆς Συνάξεως τῆς Ἱεραρχίας τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου τῆς 3ης Σεπτεμβρίου τοῦ 2024, περί τοῦ κατ’ ἔτος κοινοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα «συμφώνως πρός τό Πασχάλιον τῆς καθ’ ἡμᾶς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τήν ἐπιβεβαίωση δηλαδή τῆς μή ἀποδοχῆς τῆς γρηγοριανῆς ἡμερολογιακῆς μεταρρυθμίσεως, τῆς μή ἀλλαγῆς τῶν ἀρχῶν καί τῶν προϋποθέσεων τῆς Α’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ἤ τῆς μή παρέκκλισης ἀπό τήν κρατοῦσα ἐκκλησιαστική παράδοση. Τό εὐκταῖον λοιπόν δέν εἶναι καί πάντοτε ἐφικτόν!!!”.
Διαβάστε ΕΔΩ ολόκληρη την Εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσσηνίας κ. Χρυσοστόμου.
Αφήστε το σχόλιο σας