Η Ολομέλεια του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, ύστερα από πρόσκληση της Προέδρου, συνήλθε σε συνεδρίαση στον συνήθη γι’ αυτό τόπο την 10.6.2025 και ώρα 11:00 προκειμένου να συζητήσει επί της κατωτέρω υποθέσεως. Συγκροτήθηκε από τους: Ευτέρπη Κουτζαμάνη-Δρίλια, πρόεδρο, Ιωάννη Πολίτη, αντιπρόεδρο (με τηλεδιάσκεψη μέσω «epresence.gov.gr»), και τα μέλη: Σωκράτη Τσιχλιά (με τηλεδιάσκεψη μέσω «epresence.gov.gr»), Δημήτριο Σταυρόπουλο (με τηλεδιάσκεψη μέσω «:epresence.gov.gr»), Σπυρίδωνα Χρυσοφώτη (με τηλεδιάσκεψη μέσω «epresence.gov.gr»), Πέτρο Τριανταφυλλίδη, Γεώργιο Βλαβιανό (με τηλεδιάσκεψη μέσω «epresence.gov.gr») και Ιωάννη Μιχελάκη. Απόν το μέλος Ευτύχιος Παλλήκαρης, ο οποίος είχε κληθεί νομίμως. Χρέη γραμματέως εκτέλεσε η Αναστασία Μαραζίδου, διοικητική υπάλληλος του ΕΣΡ.
Αντικείμενο της συζήτησης ήταν η ενδεχόμενη παραβίαση της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας από τον τηλεοπτικό σταθμό με τον διακριτικό τίτλο «ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ» Νομού Πέλλας, ιδιοκτησίας της εταιρείας με την επωνυμία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΕ», και ειδικότερα εκείνων των διατάξεων που επιβάλλουν την αδιάκοπη εκπομπή των λειτουργούντων παρόχων περιεχομένου. Η υπόθεση εξετάζεται κατόπιν του υπ’ αριθμ. πρωτ. ΕΣΡ 2587/12.5.2025 εγγράφου της παρόχου δικτύου εταιρείας με την επωνυμία «DIGEA – ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΠΑΡΟΧΟΣ ΑΕ», με το οποίο γνωστοποιήθηκε στο ΕΣΡ η από 5.5.2025 καταγγελία της από 19.7.2019 Συμβάσεως Παροχής Υπηρεσιών Ψηφιακής Μετάδοσης που είχε συναφθεί μεταξύ της ως άνω εταιρείας και της εγκαλουμένης εταιρείας, φορέα του τηλεοπτικού σταθμού «ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ» Νομού Πέλλας, για τη μετάδοση των προγραμμάτων του σταθμού με ψηφιακή τεχνολογία και την οριστική διακοπή των παρεχομένων υπηρεσιών στην εταιρεία από 5η Μαΐου 2025.
Για τον έλεγχο σχηματίστηκε φάκελος με αριθμό 113/26.5.2025, ο οποίος ανατέθηκε στην ειδική επιστήμονα-νομικό Πέρσα Λαμπροπούλου, που κατέθεσε την με αριθμό πρωτοκόλλου 845/29.5.2025 εισήγησή της.
Η Ολομέλεια προχώρησε στη συζήτηση της υπόθεσης, απούσης της εγκαλουμένης εταιρείας, καθώς αποφάσισε κατά πλειοψηφία, με ψήφους πέντε (5) έναντι τριών (3), την απόρριψη του αιτήματος αναβολής της συζήτησης το οποίο υποβλήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο αυτής, Κώστα Χρυσόγονο, με το αριθμ. ΑΠ ΕΣΡ 3112/6.6.2025 έγγραφο, σύμφωνα με το περιεχόμενο του οποίου έπρεπε να αναβληθεί η συζήτηση της υπόθεσης, ενόψει διαπραγματεύσεων στις οποίες βρίσκεται η εγκαλουμένη εταιρεία με την εταιρεία με τον διακριτικό τίτλο «DIGEA – ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΠΑΡΟΧΟΣ ΑΕ», για τη σύναψη νέας σύμβασης παροχής υπηρεσιών ψηφιακής μετάδοσης περιεχομένου προγράμματος. Την απόφαση αυτή έλαβε η Ολομέλεια ερειδόμενη στο άρθρο 13 παρ. 1 του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΕΣΡ (ΥΑ 202/2002, ΥΑ 20291/2002, ΦΕΚ Β’1202/2002), καθόσον δεν συνέτρεχε σοβαρός λόγος για την παραδοχή του αιτήματος αναβολής. Κατά τη γνώμη όμως τριών (3) μελών, και δη των κκ. Σωκράτη Τσιχλιά, Γεωργίου Βλαβιανού και Ιωάννη Μιχελάκη, έπρεπε να γίνει δεκτό το αίτημα του τηλεοπτικού σταθμού για την αναβολή της συζήτησης.
Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης παρέστησαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας με την επωνυμία «DIGEA – ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΠΑΡΟΧΟΣ Α.Ε.», Ιωάννα Κολιάδου, εμπορική διευθύντρια, και Νικήτας Φορτσάκης, πληρεξούσιος δικηγόρος της, προκειμένου να παράσχουν πληροφορίες για την λειτουργία του ελεγχόμενου τηλεοπτικού σταθμού.
Αμέσως μετά, η Ολομέλεια συνήλθε σε διάσκεψη επί της υποθέσεως. Παρέστησαν τα αυτά ως άνω μέλη της και η αυτή ως άνω γραμματέας. Παρέστη επίσης και η ανωτέρω εισηγήτρια, η οποία ανέπτυξε το ζήτημα προφορικώς και στη συνέχεια αποχώρησε. Η Ολομέλεια, αφού μελέτησε το σύνολο των στοιχείων του φακέλου:
ΣΚΕΦΤΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΩΣ ΕΞΗΣ:
Ι. Νομικό μέρος
Το ΕΣΡ είναι η αρμόδια κατά το Σύνταγμα Αρχή (άρθρο 15 παρ. 2) για την άσκηση του άμεσου ελέγχου του κράτους επί της ραδιοφωνίας και της τηλεοράσεως. Ο έλεγχος αυτός λαμβάνει και την μορφή του καθεστώτος της προηγούμενης αδείας. Στο πλαίσιο ασκήσεως των αρμοδιοτήτων του, το ΕΣΡ, μεταξύ άλλων, «ελέγχει την τήρηση των όρων και των προϋποθέσεων, καθώς και των εν γένει κανόνων και αρχών, που προβλέπονται στην εκάστοτε ισχύουσα ραδιοτηλεοπτική νομοθεσία για τη νόμιμη, διαφανή και ποιοτική λειτουργία των δημοσίων και ιδιωτικών φορέων οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον τομέα παροχής ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών»» (άρθρο 4 παρ. 1 β ν 2863/2000).
Εξάλλου, κατά το άρθρο 17 παρ. 1 του Ν. 2644/1998: «Οι τηλεοπτικοί σταθμοί περιφερειακής και τοπικής εμβέλειας που λειτουργούν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου και έχουν υποβάλει εμπροθέσμως αίτηση για χορήγηση άδειας λειτουργίας ιδιωτικού τηλεοπτικού σταθμού σύμφωνα με τη διαδικασία των υπ’ αριθμ. 4775/1/3.3.1998 (ΦΕΚ παρ. 15), 4774/1/3.3.1998 (ΦΕΚ παρ. 14), 15011/Ε/13.7.1998 (ΦΕΚ παρ. 36) αποφάσεων του Υπουργού Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης θεωρούνται ως νομίμως λειτουργούντες εντός της γεωγραφικής περιοχής που αντιστοιχεί στον αναγραφόμενο στην αίτησή τους Χάρτη Συχνοτήτων του Παραρτήματος II της υπ’ αριθμ. 15587/Ε/19.8.1997 κοινής απόφασης των Υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών και Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΦΕΚ 785 Β’), μέχρι την έκδοση της απόφασης του Υπουργού Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης με την οποία θα χορηγηθούν άδειες λειτουργίας ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών για την αντίστοιχη γεωγραφική περιοχή ή μέχρι την έκδοση απορριπτικής απόφασης μετά την ολοκλήρωση του προβλεπόμενου στο άρθρο 2 παρ. 5 περιπτώσεις γ’ και δ’ του ν. 2328/1995 ελέγχου συνδρομής των νόμιμων προϋποθέσεων ή της επάρκειας της τεχνικής μελέτης».
Περαιτέρω, κατά το άρθρο 14 παρ. 3 του Ν. 4339/2015: «Η άδεια τελεί υπό τους ακόλουθους όρους:… β) Ο πάροχος περιεχομένου υποχρεούται να συμβληθεί εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία χορήγησης της άδειας με πάροχο δικτύου, ο οποίος αναλαμβάνει την υποχρέωση να καλύπτει πληθυσμιακά την Περιφερειακή Ζώνη για την οποία χορηγείται η άδεια σε ποσοστό που καθορίζεται με τον εκάστοτε ισχύοντα Χάρτη Συχνοτήτων, γ). Οι πάροχοι περιεχομένου πρέπει να διασφαλίζουν την αδιάλειπτη μετάδοση και μεταφορά του προγράμματός τους προς τον πάροχο δικτύου. Κάθε διακοπή του προγράμματός τους που γίνεται με ευθύνη του παρόχου περιεχομένου πέραν της μίας ώρας εντός ενός εικοσιτετραώρου πρέπει να αιτιολογείται επαρκώς με την υποβολή σχετικής έκθεσης στο Ε.Σ.Ρ. εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών».
Σύμφωνα με το άρθρο 13 παρ. 1 του Ν 3592/2007 (όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 80 του Ν 4070/2012): «Η παροχή τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών υπηρεσιών μέσω επίγειας ψηφιακής τεχνολογίας με χρήση ραδιοσυχνοτήτων που έχουν χορηγηθεί για την εκπομπή τηλεοπτικού και ραδιοφωνικού ψηφιακού σήματος, αποτελεί παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών σύμφωνα με την οικεία νομοθεσία και προϋποθέτει τον πάροχο δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών και τον πάροχο περιεχομένου. Ο πάροχος δικτύου και ο πάροχος περιεχομένου απαιτείται να είναι διαφορετικά νομικά πρόσωπα, με την επιφύλαξη του καθεστώτος που διέπει τη λειτουργία της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.» Η παράγραφος 2 του ιδίου άρθρου ορίζει : «Στον πάροχο δικτύου χορηγούνται δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής από την Ε.Ε. Τ. Τ.. Για τον πάροχο δικτύου, η κατά τα ως άνω παροχή ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών λαμβάνει χώρα υπό το καθεστώς Γενικής Αδείας και σύμφωνα με την οικεία νομοθεσία περί ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Ο πάροχος δικτύου παρέχει υπηρεσίες πολυπλεξίας στους παρόχους περιεχομένου». Σε σχέση με τους παρόχους περιεχομένου, η παράγραφο 3 του ιδίου άρθρου ορίζει :
«Για τον πάροχο περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής απαιτείται, πριν την έναρξη εκπομπής, η χορήγηση άδειας κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας. Η διαγωνιστική διαδικασία διεξάγεται από το Ε.Σ.Ρ. το οποίο εκδίδει και τη σχετική προκήρυξη.»
Η μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση ρυθμίστηκε από το άρθρο 14 του Ν 3592/2007 το οποίο όριζε στην παράγραφο 1 : « α) Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος που προβλέπεται από τη διάταξη της παραγράφου 5 του άρθρου 13, οι νομίμωςλειτουργούντες τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας ή οι αδειούχοι τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας, μετά την αδειοδότησή τους, συμπεριλαμβανομένης και της Ε.Ρ. Τ. Α.Ε. ή της προβλεπόμενης στο άρθρο 17 παρ. 1 του παρόντος θυγατρικής εταιρίας αυτής, έχουν τη δυνατότητα, εφόσον το επιθυμούν, να μεταδίδουν το αναλογικό τους πρόγραμμα με ψηφιακή τεχνολογία. Με την απόφαση που προβλέπεται από τη διάταξη της παραγράφου 6 καθορίζονται οι γεωγραφικές περιοχές, καθώς και η συχνότητα αναλογικής εκπομπής για τον κάθε νομίμως λειτουργούντα τηλεοπτικό σταθμό εθνικής εμβέλειας που θα απελευθερωθεί, εφόσον απαιτείται, ανά γεωγραφική περιοχή, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να εκπέμψουν με ψηφιακή τεχνολογία το αναλογικό τους πρόγραμμα στη γεωγραφική αυτή περιοχή. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται επίσης οι ψηφιακές συχνότητες, ανά γεωγραφική περιοχή, στις οποίες οι ανωτέρω τηλεοπτικοί σταθμοί θα έχουν τη δυνατότητα, κατ’ επιλογή τους, να εκπέμψουν το αναλογικό τους πρόγραμμα με ψηφιακή τεχνολογία. Η εκπομπή ψηφιακού προγράμματος υπόκειται στις υποχρεώσεις της παραγράφου 13 του άρθρου 6. β) Στην ανωτέρω απόφαση καθορίζονται οι γεωγραφικές περιοχές, καθώς και η συχνότητα αναλογικής εκπομπής για τον κάθε νομίμως λειτουργούντα τηλεοπτικό σταθμό περιφερειακής ή τοπικής εμβέλειας που θα απελευθερωθεί, εφόσον απαιτείται, ανά γεωγραφική περιοχή, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να εκπέμψουν με ψηφιακή τεχνολογία το αναλογικό τους πρόγραμμα στη γεωγραφική αυτή περιοχή. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται επίσης οι ψηφιακές συχνότητες, ανά γεωγραφική περιοχή, στις οποίες οι ανωτέρω τηλεοπτικοί σταθμοί θα έχουν τη δυνατότητα να εκπέμψουν το αναλογικό τους πρόγραμμα με ψηφιακή τεχνολογία, υπό την επιφύλαξη της επόμενης παραγράφου.»
Με την παράγραφο 2 του άρθρου 14 του Ν 3592/2007 ορίστηκε, επίσης, η διαδικασία εγκρίσεως, από το ΕΣΡ, του προγράμματος των λειτουργούντων τηλεοπτικών σταθμών προκειμένου να το εκπέμψουν ψηφιακά σύμφωνα με τα προαναφερόμενα. Ειδικότερα, η εν λόγω παράγραφος όριζε: « Με απόφαση του Ε.Σ.Ρ., κατόπιν αιτήσεως των ενδιαφερομένων, καθορίζονται ποιοι και πόσοι από αυτούς θα εκπέμψουν ψηφιακά το αναλογικό τους πρόγραμμα, ανάλογα με την ποιότητα του προγράμματός τους, που κρίνεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παράγραφο 13 του άρθρου 6. Με την ίδια απόφαση καθορίζεται και η συχνότητα στην οποία θα εκπέμψουν ψηφιακά το αναλογικό τους πρόγραμμα, από τις συχνότητες που θα καθοριστούν με την απόφαση της παραγράφου 6.». Τις προϋποθέσεις «νόμιμης» λειτουργίας των εν λόγω τηλεοπτικών σταθμών ρύθμισε και το άρθρο 8 παρ. 2 του Ν 4038/2012 σύμφωνα με το οποίο: «Οι αναφερόμενοι στο άρθρο 5 παρ. 7α του ν. 3592/2007 ως νομίμως λειτουργούντες περιφερειακοί τηλεοπτικοί σταθμοί εξακολουθούν να λειτουργούν νομίμως μέχρι την έκδοση της απόφασης για τη χορήγηση αδειών παροχής περιεχομένου επίγειας ψηφιακής εκπομπής, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 13 του ίδιου νόμου, υπό τους ακόλουθους όρους:
α. Της υποβολής αίτησης κατά τη διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2 του ν. 3592/2007 εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου και της έγκρισης από το ΕΣΡ της ψηφιακής εκπομπής του αναλογικού τους προγράμματος.
β. Της συμμετοχής τους στην οικεία διαγωνιστική διαδικασία για τη χορήγηση αδειών παροχής περιεχομένου επίγειας ψηφιακής εκπομπής η οποία θα διενεργηθεί κατά το άρθρο 13 του ν. 3592/2007.». Εξ άλλου, σε συμμόρφωση προς τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 13 του Ν 3592/2007 εξεδόθη η ΥΑ 211//2008 (ΥΑ 21161 ΦΕΚ Β 1680 2008) «Διαμόρφωση Χάρτη Συχνοτήτων για τη μετάβαση στην επίγεια ψηφιακή τηλεοπτική ευρυεκπομπή», με την οποία καθορίστηκαν οι ψηφιακές συχνότητες, ανά γεωγραφική περιοχή, στις οποίες οι τηλεοπτικοί σταθμοί, των οποίων το πρόγραμμα ενεκρίθη από το ΕΣΡ σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, είχαν τη δυνατότητα να εκπέμψουν το αναλογικό τους πρόγραμμα με ψηφιακή τεχνολογία. Στην περιοχή Χορτιάτη δόθηκαν οι ακόλουθοι δίαυλοι συχνοτήτων : 23, 25, 29, 31, 46, 50, 56 και 59.
Κατ’ εφαρμογή των προβλεπομένων στο άρθρο 13 του Ν 3592/2007, εκδόθηκε, κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας, η υπ’ αριθμ 706/4/6.2.2014 απόφαση της ΕΕΤΤ με την οποία ανακηρύχθηκε υπερθεματιστής «της Δημοπρασίας για την Χορήγηση Δικαιωμάτων Χρήσης Ραδιοσυχνοτήτων Επίγειας Ψηφιακής Ευρυεκπομπής» για το 1 δικαίωμα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων Εθνικής Κάλυψης και τα 13 Δικαιώματα Χρήσης Ραδιοσυχνοτήτων Περιφερειακής Κάλυψης η εταιρεία με την επωνυμία «ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΎ ΠΑΡΟΧΟΥ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΜΕΤΑΔΟΣΕΩΝ και τον Δ/Τ DIGEA ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΠΑΡΟΧΟΣ ΑΕ». Εν συνεχεία, με την απόφαση 707/2/13.02.2014 της ΕΕΤΤ (όπως αυτή τροποποιήθηκε και ισχύει με την με αριθμό 716/003/30.04.2014 απόφαση της ΕΕΤΤ) χορηγήθηκαν στην εταιρεία DIGEA δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής για την εγκατάσταση, λειτουργία και εκμετάλλευση δικτύου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής και την παροχή διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Μετά την αδειοδότηση του παρόχου δικτύου έληξε η προβλεπόμενη στο άρθρο 14 του Ν 3592/2007 μεταβατική αυτή περίοδος. Ειδικότερα, με την ΚΥΑ 41167/1375/22.8.2013 (ΦΕΚ Β 2064/2013) όπως τροποποιήθηκε με την ΚΥΑ 40518/1168/Φ.111Α/04.07.2014 (ΦΕΚ 1879/Β/2014) και Οικ 62941/1831/Φ111Α/2910.2014 (ΦΕΚ 2931/30.10.2014 ορίστηκε η 21η Νοεμβρίου 2014 ως ημερομηνία διακοπής των ψηφιακών εκπομπών της ΚΥΑ 21161/2008. Μετά δηλαδή από το παραπάνω χρονικό σημείο κάθε εκπομπή ψηφιακού τηλεοπτικού σήματος ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών πραγματοποιείται αποκλειστικά από τον αδειοδοτημένο πάροχο δικτύου. Τα ανωτέρω προβλέπονται ρητά και στο άρθρο 18 του Ν 4208/2013 σύμφωνα με το οποίο: «Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας χορήγησης δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής, σύμφωνα με το άρθρο 23 του ν. 4070/2012 (Α’ 82), οι τηλεοπτικοί σταθμοί που λειτουργούν νομίμως σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 8 του ν. 4038/2012 (Α’ 14), εφόσον εξέπεμπαν τηλεοπτικό πρόγραμμα στις 31.8.2013, συμβάλλονται με νομίμως αδειοδοτημένο πάροχο δικτύου για την ψηφιακή εκπομπή του προγράμματος τους, μέχρι τη χορήγηση αδειών παροχών περιεχομένου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής όπως προβλέπεται από το ν. 3592/2007, η οποία θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τις 30.6.2014, και υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 8 του ν. 4038/2012. Η ψηφιακή εκπομπή του προγράμματος τους υπόκειται στους όρους και στις προϋποθέσεις της παρ. 13 του άρθρου 6 του ν. 3592/2007.».
Τέλος, κατά τα στοιχεία β και ε της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του Ν. 2863/2000, το Ε.Σ.Ρ ελέγχει την τήρηση των όρων που προβλέπονται στην εκάστοτε ισχύουσα ραδιοτηλεοπτική νομοθεσία και επιβάλλει τις από το άρθρο 4 του Ν. 2328/1995 προβλεπόμενες κυρώσεις.
Από τα παραπάνω, προκύπτει σαφώς ότι ο νομοθέτης επέτρεψε την προσωρινή εκπομπή των καλυπτόμενων από το άρθρο 17 παρ. 1 Ν. 2644/1998 περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών μέχρι την έκδοση προκήρυξης αδειών λειτουργίας για την αντίστοιχη γεωγραφική περιοχή. Επομένως, η σχετική κάλυψη ισχύει για όσο χρόνο λειτουργεί ο σταθμός μέχρι την προκήρυξη της σχετικής αδειοδοτικής διαδικασίας και τη χορήγηση των οριστικών αδειών. Συνακολούθως, ένας πάροχος περιεχομένου περιφερειακής εμβέλειας παύει να καλύπτεται από το μεταβατικό καθεστώς του άρθρου 17 παρ. 1 του Ν. 2644/1998 σε οποιαδήποτε από τις ακόλουθες τρεις περιπτώσεις:
α) Αν εκδοθεί προκήρυξη χορήγησης αδειών περιφερειακής εμβέλειας και ο πάροχος δεν συμμετάσχει παραδεκτώς στην προκηρυχθείσα αδειοδοτική διαδικασία. β) Αν εκδοθεί προκήρυξη χορήγησης αδειών περιφερειακής εμβέλειας και χορηγηθούν οριστικές άδειες.
γ) Αν ο σταθμός παύσει να λειτουργεί στο μεσοδιάστημα από την έναρξη ισχύος του άρθρου 17 παρ. 1 του Ν. 2644/1998 μέχρι και την έκδοση της προκήρυξης για τη χορήγηση των αδειών παρόχων περιεχομένου περιφερειακής εμβέλειας.
Ομοίως προκύπτει ότι όλοι οι λειτουργούντες πάροχοι περιεχομένου οφείλουν να συμβάλλονται με τον νομίμως αδειοδοτημένο πάροχο δικτύου για την εξασφάλιση της αδιάλειπτης ψηφιακής μετάδοσης του τηλεοπτικού τους προγράμματος. Κάθε προσωρινή διακοπή μετάδοσης του προγράμματος αυτού πρέπει να αιτιολογείται και να συνοδεύεται από την υποβολή σχετικής έκθεσης στο ΕΣΡ.
Εξάλλου, από τον συνδυασμό της ρύθμισης του άρθρου 17 παρ. 1 του Ν. 2644/1998 με τις προβλέψεις του Ν. 4339/2015 συνάγονται τα ακόλουθα:
(α) Ότι μεταξύ του Κράτους και του παρόχου περιεχομένου που εμπίπτει στο μεταβατικό καθεστώς του άρθρου 17 παρ. 1 του Ν. 2644/1998 δημιουργείται μια ιδιόρρυθμη (sui generis) δημοσίου δικαίου έννομη σχέση, με την οποία επιτρέπεται στον πάροχο η άνευ αδείας προσωρινή εκπομπή τηλεοπτικού προγράμματος.
(β) Ότι εξαιτίας του όλως εξαιρετικού χαρακτήρος της ρύθμισης – αφού με αυτήν επιδιώκεται η προσωρινή εκπομπή τηλεοπτικού προγράμματος άνευ της συνταγματικώς προβλεπόμενης νομίμου αδείας – και της ως εκ τούτου ανάγκης η ρύθμιση αυτή να ερμηνεύεται στενώς, παρέχεται στους παρόχους η δυνατότητα να εκπέμπουν τηλεοπτικό πρόγραμμα μόνον για όσον χρόνο πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 17 παρ. 1 του Ν. 2644/1998.
(γ) Ότι για όσο χρονικό διάστημα ο εμπίπτων στο ως άνω μεταβατικό καθεστώς πάροχος εκπέμπει τηλεοπτικό πρόγραμμα οφείλει – για την ταυτότητα του νομικού λόγου, και δη κατά μείζονα λόγο – να πληροί τις προϋποθέσεις και να τηρεί τις υποχρεώσεις που εκ της νομοθεσίας προβλέπονται για νομίμως αδειοδοτημένους σταθμούς, αφού, υπό την αντίθετη εκδοχή, θα προέκυπτε το προφανές άτοπο να αποδίδεται στην βούληση του νομοθέτη η πρόθεση να υπαγάγει τους κατόχους νόμιμης άδειας σε δυσμενέστερη θέση έναντι εκείνων των τηλεοπτικών σταθμών που ιδρύθηκαν και λειτούργησαν παρανόμως και των οποίων οι επιχειρηματικοί φορείς έσπευσαν να επωφεληθούν των θεσμοθετηθεισών μεταβατικών νομοθετικών ρυθμίσεων (πρβλ. σχετικώς Ολ. ΣτΕ 3578/2010 και ΑΠ 1701/2014).
(δ) Ότι ένας τέτοιος όρος ύπαρξης της έννομης σχέσης και μια αντίστοιχη υποχρέωση του εμπίπτοντος στο μεταβατικό καθεστώς του άρθρου 17 παρ. 1 παρόχου περιεχομένου είναι η διαρκής και αδιάλειπτη λειτουργία του σταθμού, η διακοπή της λειτουργίας του οποίου επιφέρει αυτοδίκαιη κατάργηση της όλης έννομης σχέσης μεταξύ του παρόχου και του Κράτους (το οποίο μάλιστα, με βάση και τους διεθνείς κανόνες, δεν έχει δικαίωμα αποθεματοποίησης του ραδιοφωνικού ή του τηλεοπτικού φάσματος).
ΙΙ. Πραγματικό μέρος
Από τα έγγραφα του φακέλου προκύπτουν τα εξής:
1. Με την με αριθμ. 604/20.11.2008 απόφαση του ΕΣΡ επετράπη στην εταιρεία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΕ» η με ψηφιακή τεχνολογία μετάδοση των προγραμμάτων της. Η απόφαση αυτή ανεκλήθη με την με αριθμό 67/2019 απόφαση του ΕΣΡ, λόγω μη συμμόρφωσης της εταιρείας προς τις υποχρεώσεις της και συγκριμένα για παράβαση του άρθρου 13 παρ. 1 του Ν 3592/2007 και 18 του Ν 4208/2013 που επέβαλαν την σύναψη συμβάσεως με το νόμιμο πάροχο δικτύου, μετά την αδειοδότησή του.
2. Κατά της ανακλητικής αποφάσεως ασκήθηκε αίτηση θεραπείας η οποία έγινε δεκτή, κατά πλειοψηφία, με ψήφους πέντε (5) έναντι (2), από την Ολομέλεια του ΕΣΡ, με την με αριθμό 111/2024 απόφασή του, αφού διαπιστώθηκε η συμμόρφωση της παρόχου προς τις προαναφερόμενες υποχρεώσεις της, οπότε και επανήλθε η ισχύς της με αριθμό 604/20.11.2008 απόφασης του ΕΣΡ.
3. Με το με αριθμ. πρωτ. 9924/12.5.2025 έγγραφό της (το οποίο έλαβε ΑΠ ΕΣΡ 2587/12.5.2025) η εταιρεία DIGEA – ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΠΑΡΟΧΟΣ ΑΕ γνωστοποίησε στο ΕΣΡ την από 5.5.2025 εξώδικη δήλωση, καταγγελία και πρόσκληση που απηύθυνε στην εταιρεία με την επωνυμία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΕ», φορέα του ως άνω τηλεοπτικού σταθμού, με την οποία κατήγγειλε την μεταξύ τους σύμβαση παροχής υπηρεσιών λόγω σωρευμένων οφειλών ύψους 14.894,80 ευρώ και προέβη στην οριστική διακοπή των υπηρεσιών που τους παρείχε Συνεπώς, έκτοτε ο τηλεοπτικός σταθμός ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ διέκοψε την μετάδοση των προγραμμάτων του.
ΙΙΙ. Υπαγωγή
Ενόψει τούτων και με βάση τα προεκτεθέντα, η Ολομέλεια, κατά πλειοψηφία, με ψήφους επτά (7) έναντι ενός (1), κρίνει ότι ο τηλεοπτικός σταθμός «ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ» Νομού Πέλλας, φορέας του οποίου είναι η εταιρεία με την επωνυμία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΕ», έχει διακόψει την λειτουργία του από 5.5.2025, γεγονός που επέφερε, με βάση τα ανωτέρω αναλυθέντα, αυτοδίκαιη κατάργηση της όλης έννομης σχέσης μεταξύ της ανωτέρω εταιρείας και του Κράτους.
Κατά συνέπεια, πρέπει να ανακληθεί η υπ’ αριθμ. 604/2008 απόφαση του ΕΣΡ, καθ’ όσον τον αφορά, με την οποία επετράπη η με ψηφιακή τεχνολογία μετάδοση των προγραμμάτων του, και να διαταχθεί η διαγραφή του σταθμού αυτού από τον τηρούμενο από το ΕΣΡ Πίνακα Λειτουργούντων Τηλεοπτικών Σταθμών Περιφερειακής Εμβέλειας.
Κατά την άποψη, ωστόσο, ενός (1) μέλους, και δη του κ. Ιωάννη Μιχελάκη, η διακοπή του προγράμματος του σταθμού είναι αυταπόδεικτη, μετά την απόφαση της DIGEA να καταγγείλει την μεταξύ τους σύμβαση, και δεν χρειάζεται να ψηφίσει γι’ αυτό η Ολομέλεια. Ως εκ τούτου κρίνει ότι δεν πρέπει να ανακληθεί η υπ’ αριθμ. 604/2008 απόφαση του ΕΣΡ καθ’ όσον την αφορά.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ Η ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ
Διαπιστώνει, κατά πλειοψηφία, με ψήφους επτά (7) έναντι ενός (1), ότι ο τηλεοπτικός σταθμός με τον διακριτικό τίτλο «ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ» Νομού Πέλλας, φορέας του οποίου είναι η εταιρεία με την επωνυμία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΕ», έχει διακόψει την λειτουργία του από 5.5.2025 και συνεπώς έχει παύσει να λειτουργεί αδιαλείπτως.
Αποφασίζει την ανάκληση της με αριθμό 604/2008 απόφασης του ΕΣΡ, καθ’ όσον αφορά τον σταθμό, με την οποία είχε εγκριθεί η με ψηφιακή τεχνολογία μετάδοση των προγραμμάτων του.
Διαγράφει τον εν λόγω τηλεοπτικό σταθμό από τον Πίνακα Λειτουργούντων Τηλεοπτικών Σταθμών Περιφερειακής Εμβέλειας.
Κρίθηκε και αποφασίστηκε την 10η Ιουνίου 2025 και δημοσιεύτηκε την 17η Οκτωβρίου 2025.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ Ε.Σ.Ρ. H ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΕΥΤΕΡΠΗ ΚΟΥΤΖΑΜΑΝΗ – ΔΡΙΛΙΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΑΖΙΔΟΥ
Πληροφορίες: www.esr.gr
Παρατηρήσεις: Απόφαση 114/2025 – ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΕΣΡ


Leave a Reply